Lampárna

Českobrodská se bohužel přeložky jen tak nedočká

25. 9. 2015 DSC05977

Na naši redakci se obrátilo několik čtenářů, kteří do metropole dojíždějí za prací nebo z okraje Prahy míří do centra s dotazem, zda a pokud ano, tak kdy, nebudou muset věčně trčet v kolonách na Českobrodské. Naše zjištění ale tazatele příliš nepotěší… Zatím je musíme totiž zklamat. Řešení sice je, je na papíře, ale realizace se bohužel neustále oddaluje.
Proti vyvedení silnice I/12 (tedy z části zmíněné Českobrodské) mimo její historickou trasu lobuje, a také různým způsobem napadá zamýšlenou trasu, řada jednotlivců i občanských sdružení, převážně z Běchovic a okolí. Existuje ale i iniciativa starostů z řady dnes dopravou postižených obcí na trase I/12 či okolí, kteří dokonce založili sdružení, které si klade za cíl podporovat urychlenou dostavbu Pražského okruhu a souvisejících radiál. A o co vlastně jde?

DSC05978V rámci dokončení Pražského okruhu (R1 nebo také SOKP – Silniční okruh kolem Prahy) chybí v jeho jihovýchodním segmentu tzv. stavba 511, která by spojila již existující část okruhu u Běchovic (stavby 510/I a II.) s jeho, již také hotovým, pokračováním u dálnice D1 směrem k Vltavě (stavby 512, 13 a 14 a navazující až k Ruzyni).
V souvislosti s touto významnou a potřebnou stavbou je také v plánu protáhnout současnou Štěrboholskou spojku na hranice Prahy a dál až za Úvaly. Pak by už Štěrboholská spojka přestala být jedním ze suplujících článků Pražského okruhu a stala se očekávanou Štěrboholskou radiálou – R12. No,a její trasování je právě zamýšleno jako přeložka kapacitně i jinak naprosto nevyhovující silnice I/12.

Jak by to tedy mělo být

Štěrboholská radiála (budoucí R12), jejíž úsek známe jako řidiči v současné době „od OBI“ k Běchovicím pod názvem Štěrboholská spojka, má v budoucnu opravdu fungovat jako opravdová radiála, která významně odlehčí dopravě od Běchovic (a vlastně již z prostoru kousíček od „lanového mostu“ v Hostivaři) směrem dál na hranice Prahy.

Kdo dnes projíždí po silnici I/12, která se již od Jarova a Hrdlořez jmenuje stejně jako v BěchovicíchČeskobrodská, v Újezdu nad Lesy pak Starokolínská a Novosibřinská a v Úvalech nese jméno U Přeložky, tak ví, že to není žádný med. A to bez ohledu na směr cesty a v poslední době i denní dobu. A to ani nemluvíme o tom, že vlastně protíná zdejší historickou zástavbu.

R1 x R12 a I12

Právě u BěchovicŠtěrboholská radiála podcházet v rámci mimoúrovňové křižovatky (MUK) budoucí Pražský okruh v rámci stavby 511. Pak zamíří mezi Běchovicemi, Újezdem nad Lesy a Úvaly na jedné straně a Dubčí, Kolodějemi, Sibřinou, Květnicí, Dobročovicemi a Škvorcem na druhé straně, aby se za Úvaly před křižovatkou na Tuklaky a Přišimasy vrátila do současné trasy silnice I/12. Když si uvědomíte, kolik semaforů, přechodů pro chodce, omezení rychlosti či vjezdu náklaďáků a dalších „zdržovadel“ se tak mine, tak si jistě říkáte, že včera bylo pozdě…

SOKP 511 grab_00010V uvedeném úseku tedy bude R12 vlastně přeložkou silnice I/12. Délka hlavní trasy od Pražského okruhu (SOKP) až za Úvaly má být 12,6 km, z toho 44% na území Hl. m. Prahy a 56% na území Středočeského kraje. Navrhována je s parametry S 24,5/80 (šířka/ rychlost), vznikne zde šest MUK a na její trase pak i šest mostů. Během stavby dojde i k úpravám cca 19,9 km ostatních komunikací, na kterých se počítá s dalšími 17 mosty. Předběžný odhad stavebních nákladů míří těsně nad 5 miliard korun.

Resumé

Přípravu stavby brzdí podobné problémy jako SOKP 511, tedy opakované zpochybňování trasy a řada odvolání, především ze stran občanských sdružení. Snahou Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) je nicméně doplnit veškeré podklady a vypořádat námitky tak, aby na konci února 2016 bylo možné pokračovat v územním řízení.
No, a pokud by vše šlo podle nevyřčených přání zatím „mlčící většiny“ za volanty, tak by i pro tuto stavbu mohly připadat v úvahu podobné termíny jako pro SOKP 511. Tedy nejdříve přelom let 2019/20 zahájení stavby a pak 40 měsíců realizace.

Zdroj: SOKP 511

SOKP 511 grab_00007