Lampárna

Již 30 milionů aut se za první rok od otevření svezlo Blankou

16. 9. 2016 blanka-tkb-002

Na naši redakci se v průběhu prázdnin obrátilo několik čtenářů, které zajímalo, zda již jsou k disposici nějaká čísla o tom, jak se jezdí Blankou. Jsme rádi, že jim můžeme dát poslední informace, které zazněly na dnešní tiskovce magistrátu.

Více než 30 milionů aut projelo za první rok provozu Tunelovým komplexem Blanka (TKB). Tento počet překonal očekávání. Každý, kdo tunel používá dvakrát denně, díky tomu ušetřil za rok až 44 hodin. Město už chystá pokračování Městského okruhu.

„Tunelový komplex Blanka lze po roce zkušebního provozu jednoznačně označit za úspěšný. Celý komplex, až na drobné výjimky, funguje po technické i bezpečnostní stránce výborně, zájem řidičů je velký, stejně jako jejich spokojenost,“ řekl na páteční tiskové konferenci náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas Petr Dolínek.

Nejvíce aut projelo tunelovým komplexem 12. července letošního roku, konkrétně v Brusnickém tunelu to bylo 94,5 tisíc vozidel za jediný den. Původně se přitom očekávalo, že by se počet aut v Blance měl denně blížit 70 tisícům.

Zprovoznění TKB nemělo za následek zvýšení celkového objemu automobilové dopravy v Praze, neboť ujeté vozokilometry na celé pražské komunikační síti zůstaly prakticky beze změny.

blanka-tkb-003Přesměrováním části cest do souvislé tunelové trasy Mrázovka – Strahovský tunel – TKB se významně snížil počet vozidel vjíždějících do širší oblasti centra. Celkem se jde o pokles o 13 000 aut za den, tj. o 4,5 % méně ve srovnání s předcházejícím rokem.

Nejvýrazněji se snížil provoz na ulicích Milady Horákové, Veletržní, Chotkova, nábřeží Kapitána Jaroše, Argentinská, na průjezdu Malou Stranou, Hlávkově mostu, na Wilsonově u Hlavního nádraží.

Odborníci spočítali rozdíly na trase mezi Prahou 8 a Prahou 5 před otevřením tunelového komplexu a po roce zkušebního provozu. Jde o zajímavá čísla. Kromě 30 milionů aut, která zmizela z povrchu, přinesla Blanka i řadu dalších pozitivních efektů. Řidiči po roce provozu ušetřili dohromady nejméně 290 let času. Tunely pomohly denně uspořit až 7 200 litrů pohonných hmot. Využívání tunelového komplexu má pozitivní vliv i na životní prostředí. Až o 15 % klesly imise NO2 v ulici V Holešovičkách. Celková úspora imisí NOX oproti stavu před zprovozněním činí za rok 7,24 tun, v případě CO je to 15,1 tun. Zhruba desetinásobně se snížily ztráty způsobené nehodovostí.

Na některých místech došlo naopak k nárůstu provozu a dopravním komplikacím. Problémy jsou zejména na Praze 6 na Patočkově ulici a v okolí Vítězného náměstí. Doprava zhoustla rovněž na Strakonické.

Zdroj: MHMP