Zeptali jsme se

Dolní Měcholupy by si obchvat zasloužily

13. 10. 2015 Kutnohorská v Dolní Měcholupy 007

Pravá Praha pokračuje ve spolupráci s portálem SOKP 511 v sérii rozhovorů se starosty pražských městských částí i obcí a měst Středočeského kraje, kteří se s námi dělí o postřehy, které pro ně znamená stále nedokončený jihovýchodní segment Pražského okruhu v úseku od Běchovic k dálnici D1 u Modletic a související významné dopravní stavby.

Starostům pokládáme obdobný soubor otázek, které jsou pak pro jednotlivé lokality mírně modifikovány, aby zahrnovaly i místní problematiku. Hlavním tématem ale vždy zůstává stavba SOKP 511, která má začínat u budoucí mimoúrovňové křižovatky (MUK Dubeč) u Běchovic a vést až k dálnici D1, kde se pomocí již hotové MUK u Modletic napojí na stávající „brněnskou“ dálnici a další, již fungující část Pražského okruhu.

Karel Hagel

Karel Hagel

Dnes nám na soubor otázek odpovídal starosta pražských Dolních Měcholup pan Karel Hagel (ODS). Katastr této městské části má rozlohu zhruba 466 hektarů a žije zde přes 2600 obyvatel. Pan Hagel je mezi pražskými starosty rekordmanem. Letos na konci listopadu tomu bude 25 let, co stanul po prvních porevolučních komunálních volbách v čele Dolních Měcholup a v následujících šesti volebních obdobích tuto posici úspěšně obhájil. Kromě let 2002 a 2006 získal vždy v Dolních Měcholupech od voličů i absolutně nejvyšší počet hlasů.
Více o Dolních Měcholupech, které velmi trpí dopravně přetíženou ulicí Kutnohorskou, najdete na oficiálním webu městské části ZDE nebo třeba na wikipedii ZDE . A nyní již k otázkám a odpovědím.

dolní měcholupySOKP 511: Dolní Měcholupy nejsou sice přímo na území, kudy má vést chybějící trasa Pražského okruhu, konkrétně stavba SOKP 511 Běchovice – dálnice D1. Přesto má urychlené dokončení této stavby a její současná neexistence velký vliv na místní život. Čím by vám zprovoznění celého jihovýchodního segmentu Pražského okruhu pomohlo??
Karel Hagel:
Kdysi byly Dolní Měcholupy na trase tzv. „zákosu“ a já si dodnes myslím, že se to tenkrát mělo uskutečnit a jihovýchod Prahy by na tom byl podstatně lépe, než je dnes. Dnes je všechno jinak a tenkrát jsme mohli být mezi prvními – teď budeme poslední.

SOKP 511: Máte představu, kolik vám vlastně přes městskou část projíždí denně kamionů a další zbytečné dopravy a o kolik by se to mohlo snížit?
Karel Hagel:
Přesnou představu máme, dostáváme pravidelné informace, jak je v našem případě Kutnohorská zatížená, ale nijak nám to zatím nepomohlo.

Kamiony se valí Kutnohorskou od Štěrbohol k Dolním Měcholupům.

Kamiony se valí Kutnohorskou od Štěrbohol k Dolním Měcholupům.

SOKP 511: V souvislosti se stavbou SOKP 511 se hovoří i o tom, že by na ní měla vyústit za Uhříněvsí u Hájku tzv. Hostivařská spojka (radiála), která by se již vaší městské části dotkla přímo. Co si myslíte o této stavbě, jejím trasování a případném přínosu?
Karel Hagel:
Kdysi to byla Hostivařská radiála, se kterou se podle pamětníků počítá nejméně 60 let. Jenom „obchvat“ Měcholup nás může zachránit – čím dříve, tím lépe.

SOKP 511: Realizace a dokončení stavby SOKP 511 souvisí i s přeložkou silnice I/12, tedy vlastně pokračováním Štěrboholské radiály od Běchovic až za Prahu k Úvalům a úpravami silnice 101 za Říčany. Ulehčily by tyto stavby dopravně i vám?
Karel Hagel:
Ani při otevření Blanky nikdo přesně nevěděl, co to s dopravou v Praze udělá. Ani já nevím, co nastane s výstavbou přeložky 1/12, ale jakákoli investice do sítě komunikací nám asi pomůže.

Kutnohorská ve směru od Prahy na začátku Dolních Měcholup.

Kutnohorská ve směru od Prahy na začátku Dolních Měcholup.

SOKP 511: Samotná otázka dokončení Pražského okruhu v jeho jihovýchodním segmentu a navazujících významných dopravních staveb je do značné míry i politikum. Cítíte, že vaše problémy berou na úrovni krajů (Praha, Středočeský kraj) a na úrovni ministerstev vážně, nebo máte pocit, že pro ně nejste důležití?
Karel Hagel:
Praha má svých starostí až nad hlavu, myslím si, že je to spíše tím, jak se nemůžeme dohodnout, kudy to vlastně povede a kdo to bude mít pod okny. Všichni to potřebují, ale nikdo to nechce.

SOKP 511: Problémy s chybějícím okruhem jsou podobné i pro některé další obce Středočeského kraje či městské části Prahy. Pomáháte si nějak při jejich řešení?
Karel Hagel:
Často se zúčastňuji různých porad, kde všichni říkají, jak je doprava zatěžuje, ale já si myslím, že někteří komunální politici si z toho udělali výbornou předvolební propagandu. Na velké dopravní stavby je třeba se dívat z celopražského a ne z lokálního pohledu.

Kutnohorská u zastávky autobusů uprostřed Dolních Měcholup.

Kutnohorská u zastávky autobusů uprostřed Dolních Měcholup.

SOKP 511: Proti dokončení další části Pražského okruhu a především proti stavbě SOKP 511 brojí především některá občanská sdružení a také řada jednotlivců. Co byste vzkázal jim?
Karel Hagel:
Doporučil bych všem, kteří mají problém s další částí Pražského okruhu, ať jdou bydlet na Kutnohorskou do Měcholup.

SOKP 511: A na závěr trošku odlehčující otázka. Kdyby vám mohla zlatá rybka splnit tři přání, jaká by to byla?
Karel Hagel:
Na zlatou rybku nevěřím, jen chci konstatovat, že jsem tady prezentoval svůj názor.

 

A co vy, milí čtenáři,
jak se díváte na problémy s dopravou,
které přináší nedokončený Pražský okruh?

Napište nám!

Kutnohorská v Dolní Měcholupy 003 Kutnohorská v Dolní Měcholupy 006 Kutnohorská v Dolní Měcholupy 009 Kutnohorská v Dolní Měcholupy 010 Kutnohorská v Dolní Měcholupy 011 kutnohorská x dolnoměcholupská