Víte to?

Novou tramvaj zvanou Evička v Praze nepřehlédnete

10. 6. 2015 titulka

V metropoli ještě zřejmě do prázdnin vyrazí na testovací jízdy nový typ tramvaje EVO1, kterému tvůrci říkají Evička. Pokud vše půjde dobře, tak již v říjnu by se s ní mohli svézt i cestující. Zda se masovějšího nasazení tohoto typu v Praze v budoucnu dočkáme, je ale zatím otázka. Dopravce má zatím totiž tramvají dost.

V úterý 9. června 2015 odpoledne se v areálu Opravny tramvají v Hostivaři uskutečnil slavnostní křest tramvaje EVO1. „Evička“, jak se této tramvaji říká, se stane první jednočlánkovou, kompletně nízkopodlažní tramvají, která bude jezdit v České republice. K vidění bude už od 16. června 2015 na veletrhu Czech Raildays 2015 v Ostravě. Pak se do metropole opět vrátí a od konce června zažije testování v městském provozu, zatím jen bez cestujících. Pokud projde náročnými zkouškami, sveze první pražské pasažéry už v říjnu.

DSC01673Samotný křest tramvaje proběhl za účasti generálního ředitele DPP Jaroslava Ďuriše, náměstkyně primátorky Evy Kislingerové a zástupců firmy PRAGOIMEX v čele s vedoucím projektu EVO1 Rudolfem Johnem. Evička při něm vyjela z montážní haly, zazvonila, trošku couvla a pak už jen čekala, až zazní úvodní slova tří zmíněných kmotrů a její čelo skropí šampaňské. Tramvaj k otestování včetně zkoušky vozu v provozu s cestujícími zapůjčila DPP firma PRAGOIMEX. „Na vývoji tramvaje EVO1 spolupracujeme s firmou PRAGOIMEX. Nyní musí samozřejmě projít všemi testy a následnou homologací vozidla. V další fázi vývoje budeme mít možnost otestovat ji v pražském provozu. V říjnu začne EVO1 ve zkušebním provozu vozit i cestující a kromě splnění všech technických parametrů, nás také bude zajímat hodnocení od cestující veřejnosti,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva DPP Jaroslav Ďuriš. Celé projevy si můžete poslechnout v následujícím videu.

Po slavnostním aktu si pak novou tramvaj mohli pořádně prolézt a prozkoumat i novináři. Po prvním kole prohlížení následovaly dotazy a nakonec nás Evička svezla na kratičkou jízdu po areálu opraven. Po ní se vůz vrátil zase do montážní haly a někteří z nás zabrousili i pod tramvaj a nakonec i na ochoz, ze kterého bylo možné shlédnout i její horní partie. Více z tohoto prohlížení uvidíte v dalším videu nebo v rozsáhlé fotogalerii, která čítá desítky fotek.

Jak se vlastně Evička narodila

DSC01574 DSC01590 DSC01592Do pražských Opraven tramvají byl prototyp tramvaje EVO1 dovezen před půl rokem, před tím na něm pracovaly firmy Aliance TW Team, obchodní sdružení firem PRAGOIMEX, Krnovské opravny a strojírny a VKV Praha. V Praze Evička, jak se tramvaji EVO1 s oblibou přezdívá, proběhlo zkompletování tramvaje, série úprav a prací na prototypu včetně lakování vnějších a vnitřních částí vozu, montáž klimatizace pro cestující nebo položení podlahy a zasklení oken. Všechny tyto práce probíhaly v Opravně tramvají DPP.

DSC01646 DSC01658 DSC01681V období mezi červnem a zářím tohoto roku budou na vozidle prováděny typové zkoušky předepsané platnou legislativou a Drážním úřadem jako například zkouška součinnosti brzd, zkouška hlučnosti a vibrací a zkušební provoz bez cestujících. Pokud se daný koncept tramvajového vozidla osvědčí a bude o něj zájem, Opravna tramvají naváže další spolupráci s autory prototypu tramvaje – Aliancí TW Teamu, a bude se tak podílet na sériové výrobě tramvaje EVO1.
V rámci Aliance TW Teamu byly pro tramvaje typu EVO provedeny náročné výpočty pevnosti a odolnosti vozové skříně proti nárazům podle nových evropských norem v Ústavu aplikované mechaniky v Brně. Pro jejich ověření byla provedena koncem května 2015 jedinečná a u tramvají neobvyklá nárazová zkouška – crash test, která potvrdila správnost výpočtových postupů projektantů tramvají typové řady EVO.

Evička v Praze

DSC01576 DSC01581V ulicích hlavního města bude snadné tramvaj ve zkušebním provozu rozlišit – její neotřelý design podtrhne žluto-bílo-černé provedení zvolené pro zkoušky v Praze. Další nezvyklostí je, že je tramvaj nízkopodlažní a zároveň jednočlánková, podobný typ není v Česku zatím k vidění. V Liberci sice jezdí tramvaj stejného typu, je ale dvoučlánková a je označená jako EVO2.
Jak jsme již zmínili, tak tramvaj EVO1 se poprvé veřejnosti oficiálně představí od 16. června 2015 na veletrhu Czech Raildays 2015 v Ostravě. Poté se přestěhuje zpět do Prahy, kde budou pokračovat její náročné zkoušky.

Krátce o DPP

Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. (DPP) je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 148 autobusových linek, 22 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2015 bylo ve vlastnictví společnosti 1 194 autobusů, 922 tramvajových vozů a 730 vozidel metra. Společnost ročně přepraví víc než miliardu osob a ujede cca 163 000 000 kilometrů. Podnik měl k 1. 1. 2015 celkem 10 799 zaměstnanců, z toho 4 191 tvořili řidiči MHD. Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a zadání pro jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Víc informací o Dopravním podniku najdete na www.dpp.cz.