Zeptali jsme se

Praha začala vážně koketovat s bikesharingem

29. 2. 2016 kolo kola cyklista 021

Rada hlavního města Prahy poslední únorový den schválila studii technické proveditelnosti zavedení systému veřejného půjčování kol, kterou předložil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek, a uložila Dopravnímu podniku, aby realizoval výběrové řízení na dodavatele.

Veřejné půjčování kol nebo také městský bikesharing se díky tomu dostalo na vyšší úroveň a v podstatě se dá říci, že má v Praze zelenou. Níže vám přinášíme improvizovaný rozhovor, vycházející z tiskové zprávy, s předkladatelem materiálu do mimořádného jednání rady, která svým usnesením jistě udělala radost příznivcům cyklistiky a alternativním způsobům dopravy po metropoli.

kolo kola cyklista

 

Pravá Praha: Kdo bude dodavatele půjčování kol vybírat a co bude mít vybraná firma na starosti?
Petr Dolínek:
Dodavatele bikesharingu vybere Dopravní podnik formou soutěžního dialogu. Vybraný dodavatel bude zodpovědný za komplexní vytvoření a navazující provoz a údržbu systému. Dodavatel také zajistí výrobu kol, vybudování stojanů pro kola, vytvoří aplikaci umožňující platby za užívání kol, zajistí potřebný hardware a software pro monitoring kapacit, komunikaci s uživateli a podobně.

Pravá Praha: Kolik bude veřejná půjčovna kol metropoli vlastně stát?
Petr Dolínek:
Finanční model bikesharingu v Praze bude vytvořen až po určení konkrétní podoby systému, který vzejde ze soutěžního dialogu. Podle předběžných předpokladů by se Praha finančně podílela na vstupní investici a provozních nákladech, které jí budou v budoucnu zpětně kompenzovány prostřednictvím uživatelských poplatků za užití kol a z reklamy sponzorů.

kolo kola cyklista 020Pravá Praha: Předchozí pokusy o zavedení bikesharingu příliš úspěšné nebyly, nemáte strach?
Petr Dolínek:
O bikesharingu se v Praze mluví už roky, ale zatím proběhly jen menší nepovedené pokusy. Byl bych rád, kdyby se tato služba, která je v západní Evropě už obvyklá a populární, chytla i u nás. Je to další alternativa přesunu po městě zejména na kratší vzdálenost, která je ekologická a tichá. Pevně věřím, že ze soutěžního dialogu vzejde smysluplná nabídka.

Pravá Praha: A nyní k realizaci. Vejdou se cyklisté vůbec do užšího centra města?
Petr Dolínek:
Je jasné, že v úzkých uličkách centra bude nutné například stojany instalovat velmi citlivě. Jsem připraven vše konzultovat s vedením Prahy 1 a věřím, že se dočkám vstřícnosti i z jeho strany. Zároveň je důležité si uvědomit, že projekt městského bikesharingu není ani zdaleka koncipován jen do centra a pro turisty. Záměr je mnohem širší. Chceme, aby bikesharing hojně využívali i Pražané, dovedu si představit třeba studenty, když se přesouvají mezi přednáškami.

Pravá Praha: Pokud všechno klapne, kde se tedy mohou lidé na stojany s koly těšit?
Petr Dolínek:
Území, na kterém budou sdílená kola k dispozici, je plánováno tak, aby pokrývalo alespoň části městských částí Praha 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8 a Praha Troja.

DSC01785