Lampárna

ViaRodos vám pomůže nejen při jízdě na dálnicích, ale i při cestách po Praze

11. 11. 2015 Průjezd Jižní spojkou v Praze ve směru Barrnadov - Michle komplikovaly 26. září 2012 dopravní nehody. Směr na Prahu 4 od Barrandovké ulice připomínal pomalu jedoucí parkoviště ve všech pruzích, skrz které se jen s obtízemi proplétaly vozy záchranářů a policistů. Ani směr na Prahu 5 nebyl bez problémů, ale zde se stojící či pomalu jedoucí kolony tvořily jen nárazově. VÍT DRBAL / MEDIAFAX

Také patříte k nemalé skupině řidičů, která v pátek bedlivě poslouchá rozhlas, aby se dozvěděla, zda je cesta na chatu či chalupu volná a podobně pak v neděli před návratem domů? Nebo váháte, zda je bezpečné vyjet na Jižní spojku, abyste „nezaparkovali“ u lanového mostu? Pokud ano, tak máme pro vás zajímavé řešení i bez rozhlasu, kde se často omílají informace staré i několik desítek minut.

Naše partnerská redakce objevila velmi zajímavé webové stránky, které řadě z vás (nás) dokážou pomoci, tak jsme si od ní článek půjčili. Do ostrého provozu vstoupily stránky ViaRodos po dvou letech přípravy letos v únoru a příliš propagandy bohužel nepobraly. Vzhledem k tomu, že se nás řada čtenářů ptá, jak se v Praze vyhnout zácpám a kolonám, tak jsme se rozhodli osvěte trošku pomoci…

magistrála kolony auta zácpa doptava 003O co vlastně jde?

V rámci superpočítačového centra IT4Innovations Vysoké škola báňská – Technické univerzity Ostrava byl vyvinut Dopravní informační systém ViaRodos, který je nyní připraven pomoci všem řidičům v České republice.
Do samotného systému neustále proudí anonymizovaná data od 130 tisíc vozidel, osazených satelitní jednotkou, dále pak z 256 mýtných bran, dopravních detektorů, okolo 4 milionů SIM karet a velkého počtu dopravních kamer. Systém data „zchroustá“ a skoro v reálném čase (aktualizace výstupů je po 30 vteřinách) je nabídne řidičům (ale i dispečerům) v přehledné formě pomocí grafů či mapek. Jen si musíte uvědomit, že pojem staničení v popisech je vlastně kilometráž a ošklivý pojem kongesce je myšlena zcela prozaická zácpa :-)

Co na výstupu uvidíte?

Začněme úvodní přehledovou stránkou, kterou najdete na odkazu ZDE . Autoři sice říkají, že je pro její sledování nutné rozlišení alespoň 1280 x 800 bodů, ale jak jsme zjistili, tak si s ní poradíte i na chytrém „číňanovi“ s 850 x 480 pixlů, pravda, ale není to úplně ono. Ale hlavní je, že opravdu nemusíte sedět u počítače a data se vám do mobilu nahrávají docela svižně. Již z úvodní stránky pak získáte jistý přehled, jak to v daném čase na vybraných silnicích vypadá.

apha 0

Dále si pak můžete kliknutím zvolit, která silnice vás zajímá blíže. Na výběr máte například dálnice D1, D2, D3, D5, D8 a D11 a dále pak mnoho rychlostek R. Z našeho „pražského“ pohledu je příjemné, že je tam prakticky vše, co do Prahy a z ní vede. Najdete zde samozřejmě i Pražský okruh – tedy R1

apha 1

Na konkrétní komunikaci je pak již informací podstatně více. Z našeho pohledu je asi nejdůležitější barva. Jak uvidíte červenou, tak je někde v daném úseku problém a příliš to tam nejede. Pokud vám nestačí informace o tom, jakou rychlostí se úsek projíždí a jaké zpoždění můžete nabrat, tak si můžete dále kliknout na barevné obdélníčky na „žlutými“ kilometrovníky a vyskočí na vás další okénko s podrobnějšími informacemi (např. historie průjezdnosti za posledních 30 minut a pokud jsou v úseku kamery, tak i obrázek z nich).

apha 2

Velmi šikovná je i další stránka, která sice neoplývá zářnou grafikou, ale je pro Pražany velmi zajímavá. Pomocí barev na ní zjistíte, jak se jezdí na páteřní síti komunikací v Praze a má možnost volby i zacílení na střed města. Také si zde můžete zapnout odhadovaná zdržení. Jistou vadou na kráse je absence Blanky, ale o té se ví, že zatím jezdí docela slušně…

apha 3 apha

Nezbývá než věřit, že se tento systém bude postupně zlepšovat a nezajde na úbytě, tedy na chybějící finance. Roční provoz stojí údajně okolo 60 milionů korun, z nichž velkou většinu tvoří právě finance na sběr dat, které zatím centrum dostává zdarma.
Nicméně, kdyby se náklady rozpočítaly na naše aktivní řidiče, tak by si musel každý z nich ročně odpustit jedno pivko, což by zase asi nebyl takový problém, že?

Pokud chcete vědět od Centru pro rozvoj dopravních systémů více (odtud se vzal Rodos), tak se jukněte na odkaz ZDE .

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA