Touláme se

Zajděte se podívat do jídelního vozu dvorního vlaku Františka Josefa I.

17. 11. 2016 5-vagon-fji-ntm-2015-cd-105

Návštěvníci Národního technického muzea (NTM) mají díky mimořádnému zpřístupnění ojedinělou příležitost poznat, kde stoloval při svých cestách císař František Josef I., prezident T. G. Masaryk nebo prezident Edvard Beneš.

Při příležitosti 100. výročí úmrtí císaře Františka Josefa I. (* 18. srpna 1830 – † 21. listopadu 1916) zpřístupní NTM ve dnech 22. až 27. listopadu 2016 interiér jídelního vozu dvorního vlaku Františka Josefa I., vyrobeného v roce 1891 v továrně Františka Ringhoffera na Smíchově. Vůz bude zpřístupněn v rámci běžného vstupného do NTM a v návštěvní době. Vstup do vozu bude korigován s ohledem na kapacitu a hodnotu vozidla.

17-vagon-fji-ntm-2015-cd-105Vůz císaře, který stál v čele rakouské a později rakousko-uherské monarchie dlouhých 68 let, je vystaven v Dopravní hale muzea na Letné a je jedním ze čtyř salónních vozů, ze sbírek NTM. „Další z kolekce vozů: salónní vůz Františka Ferdinanda d´Este z roku 1909, vůz barona Adolpha von Rotschilda z roku 1906 a salónní vůz Ústecko-teplické dráhy z roku 1900 budou v budoucnosti patřit k tomu nejcennějšímu, co bude k vidění v prostorách budoucího Železničního muzea, které NTM připravuje na Masarykově nádraží,“ uvedl ředitel Železničního muzea NTM Michal Novotný.

Dvorní vlak císaře Františka Josefa I. byl vyroben v roce 1891 ve vagónce Františka Ringhoffera v Praze na Smíchově. Technické provedení vlaku odpovídalo jeho politickému a společenskému významu. Salónní vlak sloužil Františku Josefovi I. a po něm jej používal i jeho následovník císař Karel I. K zajímavostem bezesporu patří, že mu souprava posloužila k  odjezdu do švýcarského exilu v roce 1919.

19-vagon-fji-ntm-2015-cd-105Jídelní vůz, který se jako jediný z osmi vozů soupravy dochoval do současnosti, přešel do majetku nového československého státu v roce 1920. Souprava vlaku měla původně tmavě zelenou barvu. Současný modrý nátěr získal jídelní vagón pro zařazení do prezidentského vlaku T. G. Masaryka, kdy došlo i k úpravám interiéru v souvislosti s demokratizací etikety stolování – členové vlády mohli stolovat přímo s prezidentem. Salonní vůz využíval prezident T. G. Masaryk i E. Beneš.

Výzdoba vozu je vytvořena významnými českými umělci. Uspořádání a výtvarné řešení jídelního vozu navrhl architekt Jiří Stibral. Čtyřnápravový vůz se dělí na tři hlavní části – kuřácký salónek se čtyřmi karetními stolky a dvěma křesly, jídelnu s podélným stolem pro 16 osob a malý oddíl zázemí jídelny. Stěny vozu zdobí inkrustované dřevo, drahé látky nebo polychromované vytlačované tapety doplněné v prostorách oken vyšívanými záclonami. Figurální nástropní malby jsou dílem Františka Ženíška. Na výzdobě interiéru (dřevořezby, kožené tapety, bohaté čalounění) se podíleli profesoři a studenti pražské umělecko-průmyslové školy.

Zdroj: NTM