Víte to?

Dostavba další části Pražského okruhu dostala nový termín

10. 9. 2016 sobotka-a-krnacova-k-sokp-511-02

Středa 7. září 2016 je dalším ze dnů, kdy se píší dějiny Pražského okruhu. Tedy, pokud vše dopadne, jak má. Tento den se totiž setkal premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) a další členové vlády s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO) a probírali osud jihovýchodního segmentu této veledůležité stavby, na kterou obyvatelé metropole, a nejen oni, netrpělivě čekají již léta.

Hovořilo se především o propojce „brněnské“ dálnice D1 s trojicí dálnic D8, D10 a D11, která by umožnila tranzitní dopravě projíždět metropolí a jejím okolí po kapacitní komunikaci a nezajíždět zcela nesmyslně na Jižní Město, Spořilov a do dalších městských částí. Pražský okruh ale není jen o kamionech a tranzitu, jeho role je i pro další fungování dopravy v metropoli naprosto klíčová.

sobotka-a-krnacova-k-sokp-511-01Ano, hovořilo se o námi ostře sledované stavbě SOKP 511, která by od Modletic, kde na jedné straně torzo Pražského okruhu končí u dálnice D1, dovedlo dopravu k dalšímu torzu u Běchovic, za kterými pokračuje právě modernizovaný úsek SOKP 510, ze kterého přímo odbočují dálnice D11 a D10 a nepřímo pak i kapacitní spojka k dálnici D8 (stavba SOKP 520, která by ji měla nahradit je v ještě větší mlze budoucna, než SOKP 511 – pozn. red.).

Podle dohody vlády s hlavním městem, by měly práce na úseku SOKP 511 začít nejpozději koncem roku 2019. Dalším positivem je, že se neuvažuje o jiné variantě, než té, která vede kolem Běchovic přímo k SOKP 510.

CZ-IP01a_Okruh_(Pražský_okruh)_(2016)Po jednání uvedl premiér Sobotka, že: Stavba Pražského okruhu je klíčová nejen pro Prahu a Středočeský kraj, ale je prioritní a strategická pro celou Českou republiku, protože na ni postupně navazuje většina českých dálnic,“ a dodal:Potvrdili jsme si ambiciózní cíl, zahájit výstavbu Pražského okruhu v úseku 511 do konce roku 2019. Chci za vládu jasně slíbit občanům, že uděláme maximum pro to, abychom byli schopni zahájit výstavbu v tomto termínu.“ V podobném duchu se vyjádřila i primátorka Krnáčová: „Když Praha nedostaví tuto část okruhu, zásadně si podřízne budoucí rozvoj. A to nikdo z nás nechce.“

Nezbývá něž věřit, že vyřčená slova byla myšlena naprosto vážně a zodpovědně a všechny strany pro termín zahájení vlastní stavby SOKP 511 udělají vše potřebné. Z tohoto důvodu vznikne i nová pracovní skupina, která by na postup přípravy této zhruba dvanáctikilometrové stavby měla dohlížet.

Zatím největším viditelným oříškem je získání nové studie EIA, bez které se pokračovat v přípravě stavby nedá. Na té se již intenzivně pracuje. Hotova by mohla být do února 2017 a pak by ji mohlo během šesti měsíců projednat ministerstvo životního prostředí.

Právě zastaralá EIA (byť v podstatě platná) z doby předunijní byla jablkem sváru mezi ČR a Evropskou komisí a způsobila vyřazení stavby SOKP 511 ze skupiny těch unijně dotovaných staveb, které posouzení vlivu na životní prostředí mohly získat ve speciálním režimu.

sporilovska-video