Víte to?

Novinky ve vlakovém jízdním řádu pro rok 2017 v Praze a Středočeském kraji

4. 12. 2016 kacerov-zima-vlak-pid-007

V neděli 11. prosince 2016 začne platit nový jízdní řád pro rok 2017. V Praze vzroste rozsah objednávané vlakové dopravy o 5,5 %, ve Středočeském kraji pak o 4,9 %. K nejvýznamnějším změnám bude patřit rozšíření provozu vlaků do Benešova, Berouna, Kolína a Kralup nad Vltavou.

Počet cestujících ve vlacích v hlavním městě a okolí neustále roste, proto vyjedou na příměstské linky také nově rekonstruované patrové vozy, které pomohou zvládnout nápor cestujících v ranní špičce. Zajímavou prezentaci k novým jízdním řádům najdete zde: praha-ropid

Petr Dolínek

Petr Dolínek

„Počet cestujících v pražských příměstských vlacích neustále roste. V roce 2015 jsme přepravili 117 tisíc cestujících v pracovní den, letos to bylo už 121 tisíc cestujících. Meziroční nárůst o 3,5 % nás vede k tomu, že je třeba přidat nové spoje a také rychle zajistit další soupravy,“ říká náměstek primátorky hlavního města Prahy Petr Dolínek. „I to je důvod, proč jsme se pustili s Českými drahami do rychlé rekonstrukce patrových vozů, které pomohou v ranní špičce na trati z Prahy do Berouna.“

V době platnosti jízdního řádu 2016/17 ujedou regionální vlaky na území hlavního města Prahy o 5,5 % vlakokilometrů více než v předchozím jízdním řádu – celkem 4 977 997 vlakokilometrů (tj. 13 676 denně). Ve Středočeském kraji vzroste rozsah objednané dopravy o 4,9 % – celkově 15 280 181 vlakokilometrů (tj. 41 979 denně). V Praze a Středočeském kraji bude denně vypraveno průměrně 2185 regionálních (osobních nebo spěšných) vlaků.

Petr Tomčík

Petr Tomčík

Nejvýznamnější změny v regionální dopravě v Praze a jejím okolí

– Více vlaků ve špičkách pracovních dní mezi Prahou a Benešovem, Berounem, Kolínem
– Více vlaků
mezi Nučicemi a Berounem
– Více vlaků
mezi Prahou a Kralupy nad Vltavou

„Při tvorbě jízdního řádu úzce spolupracujeme s kolegy ze Středočeského kraje,“ říká ředitel ROPID Petr Tomčík. „Chci upozornit hlavně na výrazné posílení linky z Prahy do Kralup nad Vltavou. Jde o linku S4 a vlaky tu budou jezdit nově každých 30 minut i mimo špičky. Vybrané vlaky budou prodlouženy z Kralup až do Nelahozevsi, aby měla Nelahozeves každou hodinu spojení s Prahou.“

Nové nasazení patrových vozů v příměstské dopravě

Rekonstruovali jsme patrové vozy, budou jezdit o víkendech na Posázavském pacifiku a v pracovní dny ráno se s nimi cestující potkají na lince z Prahy do Berouna,“ říká ředitel Regionálního obchodního centra Českých drah Alois Kašpar. „Kompletní obnovou prošel interiér vozů, jsou tu nové vakuové toalety, zásuvky i USB dobíječe pro menší elektroniku a jsou to vůbec první železniční vozidla v rámci Pražské integrované dopravy, kde se cestující mohou zdarma připojit cestou k Wi-Fi. Zároveň s tím definitivně skončí provoz starých pantografů na lince z Prahy do Kralup nad Vltavou.“

hlavni-nadrazi-praha-vlak-vlaky-koleje-cd-119Od začátku platnosti nového jízdního řádu se objeví první souprava sestavená z rekonstruovaných patrových vozů na ranních spojích mezi Prahou a Berounem a nejpozději do konce ledna vyjede na tuto trasu i druhá souprava. Obě doplní ještě řídící vůz s klimatizací a  oddílem první třídy. O víkendech budou vozy nasazeny na nejvytíženější spoje linek S8 z Prahy přes Vrané nad Vltavou do Čerčan. Na páteřní lince S 7 budou vytvářet s řídicím vozem až šestivozové vysoce kapacitní vratné soupravy s nabídkou téměř 700 míst k sezení. To je přibližně o 80 míst k sezení více než dvě spojené jednotky CityElefant.

Modernizované patrové vozy mají rekonstruované a textilem čalouněné sedačky, obnovené obložení stěn, rekonstruované WC a dosazené nové předsuvné dveře snadno ovládané tlačítky a centrálně zavírané a za jízdy blokované. Úplnou novinkou v pražské příměstské dopravě jsou elektrické zásuvky 230 V a konektory USB pro napájení přenosné elektroniky cestujících, např. mobilních telefonů nebo notebooků. Jejich uživatelé budou moci navíc využívat Wi-Fi připojení k internetu. V rámci Pražské integrované dopravy půjde o první vlakové soupravy vybavené službou Wi-Fi s bezplatným připojením k internetu.

masarykovo-nadrazi-vlak-vlaky-cestujici-021S postupným nasazením modernizovaných patrových vozů bude zároveň docházet k dalšímu omezení provozu starších pantografických jednotek řady 451 známých pod přezdívkou „žabotlama“. Tyto jednotky budou na většině posilových vlaků linky S4 Praha – Kralupy nad Vltavou nahrazeny jednotkami CityElefant. Starší jednotky tak zůstanou v pravidelném provoze už jen na 14 kilometrů dlouhé lince S41 Roztoky u Prahy – Praha-Libeň v pracovní dny a jako záloha pro výpomoc při mimořádných situacích.

Přehled hlavních změn najdete v přiloženém souboru zde : novinky-jr  

Zdroj: ROPID